Dette prøvesæt er omfattet af ophavsretten, jf. ophavsretslovens § 1.

Prøvesættet må alene anvendes til den på prøvesættet anførte prøve.

Al anden anvendelse af prøvesættet, herunder visning eller deling f.eks. via internettet, sociale medier, portaler og bøger, udgør en krænkelse af Børne- og Undervisningsministeriets og evt. tredjemands ophavsret og er ikke tilladt.

Overtrædelse af ophavsretten kan være erstatningspådragende og/eller strafbart.

Prøvesættet kan dog, efter at prøven er afsluttet, anvendes til undervisningsbrug på uddannelser m.v. omfattet af den lovgivning, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet administrerer.




Oplysninger til brug for Copydan

Hella Joof: Meter i sekundet.
Nordisk Film Production A/S, 2023.

Stine Pilgaard: Meter i sekundet.
Gutkind, 2020.

Lone Hørselv: Paradis.
En ordentlig mundfuld.
Rosinante, 2017.

Olga Ravn: I modeugens fløjlsmørke nattetime
Weekendavisen den 10. februar 2023.

Mimi Olsen, Jan Aasbjerg Petersen, Cecilie Ruby Tolstrup: Fortællende journalistik.
Dansk i tiden.
Systime, 2022.

Gunnar Nirstedt: Fortællingen som handelsvare har sejret over litteraturen.
Dagens Nyheter den 2. januar 2023.

Anna-Karin Selberg: Gør ikke litteraturen helligere og finere end den er.
Dagens Nyheter den 4. januar 2023.

Presselogen: Er danskerne nyhedstrætte?
TV2 news den 15. januar 2023. 

Jan Birkemose: Nyhedstrætte skal lokkes med explainer-journalistik.
Medietrends.dk den 13. januar 2023.

Explainer: Hvad er prisen for vores tøjforbrug?
DRTV, den 31. juli 2023.

Jørgen Steen Nielsen: 2022 blev et skræmmende klimaår for Europa – 2023 er indledt med tørke og brande.
Information den 21. april 2023.
Foto: Jose Jordan.

Kristian Leth: Verden har det meget bedre, end du tror.
Zetland den 20. april 2023.




Opgave 5

Reflekterende artikel


Nyhedstræthed

Skriv en reflekterende artikel, hvor du undersøger årsager til og mulige løsninger på danskernes nyhedstræthed.

I din artikel skal du bl.a. inddrage Presselogen (tekst 5a) og Nyhedstrætte skal lokkes med explainer-journalistik (tekst 5b) og gå i dybden med mindst ét af de tre øvrige materialer: Explainer: Hvad er prisen for vores tøjforbrug? (tekst 5c), 2022 blev et skræmmende klimaår for Europa – 2023 er indledt med tørke og brande (tekst 5d) og Verden har det meget bedre, end du tror (tekst 5e).

I din undersøgelse skal du særligt fokusere på:

  • at reflektere over årsager til og mulige løsninger på danskernes nyhedstræthed. Du kan fx komme ind på nyhedskriterier, mediernes rolle i samfundet og forskellige typer af nyhedsmedier. Du skal inddrage pointer fra Presselogen (tekst 5a) og Nyhedstrætte skal lokkes med explainer-journalistik (tekst 5b).
  • at inddrage og gå i dybden med mindst ét af de tre øvrige materialer: Explainer: Hvad er prisen for vores tøjforbrug? (tekst 5c), 2022 blev et skræmmende klimaår for Europa – 2023 er indledt med tørke og brande (tekst 5d) og Verden har det meget bedre, end du tror (tekst 5e). Du må gerne inddrage et eller flere andre eksempler på nyhedsformidling.
  • at skrive dialogisk og reflekterende med en personlig stemme, der forholder sig til både emnet og til din egen tanke- og skriveproces.

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider á 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum)

Der hører fem materialer til opgaven.

Tekst 5b, 5d og 5e


5a. Presselogen: Er danskerne nyhedstrætte?

Presselogen: Er danskerne nyhedstrætte? (15. januar 2023). Presselogen er et mediemagasin på TV2 news. Uddraget er et sammenklip af værtens indledende intro og senere oplæg til indslaget om nyhedstræthed.



5c. Explainer: Hvad er prisen for vores tøjforbrug?

Explainer: Hvad er prisen for vores tøjforbrug? (31. juli 2023). Explainer er en nyhedsserie på DRTV. Uddraget er de første 2:06 minutter. 





Opgave 4

Debatterende artikel


Populærlitteratur og smal litteratur

Skriv en debatterende artikel, hvor du undersøger, om populærlitteratur har mindre kvalitet end smal litteratur. I din artikel skal du diskutere og debattere emnet ved bl.a. at inddrage Fortællingen som handelsvare har sejret over litteraturen (tekst 4a) og Gør ikke litteraturen helligere og finere end den er (tekst 4b).

I din undersøgelse skal du særligt fokusere på:

  • at diskutere og debattere, om populærlitteratur har mindre kvalitet end smal litteratur, idet du bl.a. inddrager hovedsynspunkter og argumenter fra Fortællingen som handelsvare har sejret over litteraturen (tekst 4a) og Gør ikke litteraturen helligere og finere end den er (tekst 4b).
  • at underbygge dine synspunkter ved at inddrage konkrete eksempler på litteratur. Inddrag i den forbindelse relevant danskfaglig viden.
  • at præsentere emnet gennem en fokuseret indledning og diskussion og forsøge at overbevise din læser gennem en stærk og velgennemtænkt argumentation med en afslutning, der markerer dit synspunkt.

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum).

Der hører to tekster til opgaven.

Tekst 4a og 4b




Opgave 3

Analyserende artikel


Sprog i fortællende journalistik

Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger sproget i fortællende journalistik. I din artikel skal du foretage en sproglig analyse og fortolkning samt en vurdering af I modeugens fløjlsmørke nattetime (tekst 3a).

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på:

  • at analysere og fortolke sproget i I modeugens fløjlsmørke nattetime (tekst 3a), herunder fx ordvalg, sætningsopbygning, billedsprog og gentagelsesfigurer.
  • at vurdere, i hvor høj grad de sproglige virkemidler bidrager til at fastholde læserne. Du kan inddrage faktaboksen Fortællende journalistik (tekst 3b).
  • at formidle din tekstforståelse klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning.

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum).

Der hører to tekster til opgaven.

Tekst 3a og 3b




Opgave 2

Analyserende artikel


Køn og seksualitet

Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger fiktion, der tematiserer køn og seksualitet. I din artikel skal du analysere, fortolke og perspektivere Paradis (tekst 2).

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på:

  • at analysere og fortolke Paradis, herunder titel, symbolik og fremstilling af personerne.
  • at perspektivere til et eller flere andre eksempler på fiktion, der tematiserer køn og seksualitet.
  • at formidle din tekstforståelse klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning.

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum).

Der hører én tekst til opgaven.

Tekst 2




Opgave 1

Analyserende artikel


Filmatiseringer

Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger, hvordan romaner kan filmatiseres. I din artikel skal du analysere og fortolke indledningen til filmen Meter i sekundet (tekst 1a) og sammenligne med indledningen til romanen Meter i sekundet (tekst 1b).

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag (gerne i form af screenshots) og særligt fokusere på:

  • at analysere og fortolke de filmiske virkemidler i indledningen til filmen Meter i sekundet (tekst 1a) med særligt fokus på fremstillingen af miljøer, personer og konflikt.
  • at sammenligne med indledningen til romanen (tekst 1b) og vurdere, hvilken stemning der skabes i henholdsvis film- og romanindledning.
  • at formidle din forståelse af filmen klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning.

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum).

Der hører to materialer til opgaven.

Tekst 1b


1a. Hella Joof: Meter i sekundet

Meter i sekundet (2023) er en filmatisering af Stine Pilgaards roman fra 2020. Historien handler om Marie, der modvilligt flytter fra København til Velling, fordi hendes kæreste har fået job som højskolelærer. Uddraget er filmens indledning (00:00-06:04).

Hella Joof (f. 1962), dansk filminstruktør, skuespiller, komiker og forfatter.





Indholdsfortegnelse

Du skal besvare én af opgaverne 1 - 5. Brug opgavens titel som overskrift for din besvarelse. 

 

Analyserende artikler

Opgave 1:
Filmatiseringer
1a. Hella Joof: Meter i sekundet (medieklip)
1b. Stine Pilgaard: Meter i sekundet

Opgave 2:
Køn og seksualitet
2. Lone Hørselv: Paradis

Opgave 3:
Sprog i fortællende journalistik
3a. Olga Ravn: I modeugens fløjlsmørke nattetime
3b. Faktaboks: Fortællende journalistik


Debatterende artikel

Opgave 4:
Populærlitteratur og smal litteratur
4a. Gunnar Nirstedt: Fortællingen som handelsvare har sejret over litteraturen
4b. Anna-Karin Selberg: Gør ikke litteraturen helligere og finere end den er


Reflekterende artikel

Opgave 5:
Nyhedstræthed
5a. TV2 news: Presselogen: Er danskerne nyhedstrætte? (medieklip)
5b. Jan Birkemose: Nyhedstrætte skal lokkes med explainer-journalistik 
5c. DRTV: Explainer: Hvad er prisen for vores tøjforbrug? (medieklip)
5d. Jørgen Steen Nielsen: 2022 blev et skræmmende klimaår for Europa – 2023 er indledt med tørke og brande
5e. Kristian Leth: Verden har det meget bedre, end du tror




Om de tre opgavegenrer

Artiklen som genre

De tre opgavegenrer, du kan vælge at skrive, ligger inden for den overordnede skrivegenre: artikel. En artikel er en faktatekst, som ville kunne offentliggøres og læses af en interesseret læser. Du er afsenderen. Den modtager, du skal have i tankerne, når du skriver, er en medborger, der interesserer sig for kultur og litteratur. Din modtager er bredt orienteret i danske medier, bøger, film og aktuelle debatter samt i den danske litteraturhistorie. Din modtager kender derfor også danskfaglige begreber som eksempelvis fortællesynsvinkel, flashforward og metafor. Det betyder, at du ikke behøver at definere disse begreber, når du bruger dem.

En artikel er opbygget med en indledning, en midte og en afslutning. Indledningen er fokuseret, og den åbner for centrale aspekter af emnet og din vinkel. Din artikel skal være skrevet i en sammenhængende form (dvs. ikke i punktform). Den skal have en fokuseret overskrift (til eksamen er det den titel, som hører til opgaven) og kan eventuelt rumme underoverskrifter.

I din artikel bruger du viden og tekster. Du skal præsentere de tekster, du inddrager, for din læser, det vil sige i din tekst oplyse om forfatter, titel og gerne årstal, når du nævner teksten første gang. Det betyder til prøven, at også de tekster, som er til opgaverne, skal præsenteres for din modtager. Du kan ikke forvente, at din læser kender dem eller sidder med hæftet fra den skriftlige prøve.
Du skal samtidig altid henvise til det materiale, du inddrager i din artikel. Du kan henvise på flere måder, men brug samme måde gennem hele artiklen. Du kan bruge fodnoter, henvise i parentes i din tekst, eller som du ellers har lært det. Det vigtigste er, at du er konsekvent gennem hele artiklen og henviser på den samme måde. Når du undersøger medieklip, er det også muligt at bruge screenshots i din artikel.

Analyserende artikel
Når du skriver en analyserende artikel, skal du undersøge en tekst ved at nærlæse den med henblik på analyse, fortolkning og vurdering. Teksten kan være mundtlig, skriftlig eller multimodal, Din opgave er at formidle din tekstforståelse klart for en læser, der ikke kender teksten, og forklare din læser, hvad der står i teksten, og hvordan teksten – også dét, der gemmer sig mellem linjerne – skal forstås. Det er vigtigt, at du i din analyse både går helt tæt på teksten og citerer centrale passager og hæver dig over dine tekstnedslag vha. relevante analysebegreber. Når du slår ned på noget i teksten, skal du huske at forklare og udlægge det for din læser. Du skal også, hvis opgaven kræver det, gennem en perspektivering vise, hvordan teksten kan læses og forstås i en bredere sammenhæng, det kan fx være en litteraturhistorisk, tematisk eller genremæssig sammenhæng.

Kendetegnende for den gode analyserende artikel er det, at den viser blik for tekstens hvad, hvordan og hvorfor og formidler analysen, fortolkningen og vurderingen klart, vinklet og sammenhængende. Tænk på, at din artikel skal føre læseren frem til en samlet forståelse og perspektivering af teksten. 
Typiske skrivehandlinger: Forklare, beskrive, dokumentere, udlægge, analysere, fortolke, vurdere, perspektivere.
Delvist beslægtede genrer: Anmeldelser, værklæsninger i tekster om forfatterskaber eller filmgenrer, forfatter- eller værkbiografier, foredrag om litteratur, kunst eller film, podcast/radio/tv om kultur, retoriske analyser af taler, litterære forskningsartikler.

Debatterende artikel
Når du skriver en debatterende artikel, skal du undersøge og diskutere et danskfagligt debatemne eller spørgsmål. Dit mål med artiklen skal være 1) gennem en diskussion at gøre din læser klogere på emnet og de forskellige vinkler og synspunkter, man kan anlægge på det, 2) i en mere debatterende form at argumentere for dine holdninger til emnet og gennem en stærk og velgennemtænkt argumentation forsøge at overbevise din læser om dine synspunkter.
Til den debatterende artikel knytter der sig altid et tekstmateriale – det kan både være mundtligt, skriftligt og multimodalt. Du skal undervejs i din debatterende artikel inddrage og forholde dig til tekstmaterialet ved at forklare din læser hvilke synspunkter og argumenter, der er centrale. Det er meningen, at du skal inddrage det, der er væsentligt for din egen undersøgelse eventuelt med konkrete citater eller eksempler fra teksten. Du skal samtidig inddrage andre synspunkter og eksempler, som kan understøtte din argumentation og derved overbevise din læser. De andre synspunkter kan være fra en anden tekst, men det kan også være synspunkter, som du selv formulerer. Dine eksempler kan du hente fra aktuelle sager, egne oplevelser med relevans for emnet, eller noget du har læst eller set i undervisningen, i avisen, på nettet, i fjernsynet el. lign.

Kendetegnende for den gode debatterende artikel er, at den undersøger det danskfaglige emne, formulerer præcise synspunkter ved hjælp af relevante eksempler og belæg og formår at overbevise sin læser.
Typiske skrivehandlinger: Argumentere, eksemplificere, redegøre, karakterisere, diskutere.
Delvist beslægtede genrer: Aviskronikker, debatindlæg, klummer, diskussioner på sociale medier, tv/radio-debatter, politiske taler, avisledere, blogindlæg.

Reflekterende artikel
Når du skriver en reflekterende artikel, skal du undersøge og reflektere over et danskfagligt emne eller spørgsmål. At reflektere vil sige at tænke, overveje og undre sig, og målet med artiklen er dels at formidle denne refleksion, dels at få læseren til at reflektere sammen med dig.
Du skal gennem din artikel vise, at du både kan formulere abstrakte overvejelser over emnet og præsentere og inddrage konkrete eksempler, som du kobler til dine abstrakte overvejelser. De konkrete eksempler vil du blive bedt om at hente fra det tilknyttede tekstmateriale (mundtligt, skriftligt eller multimodalt), men derudover kan eksemplerne også være egne iagttagelser, erfaringer og oplevelser, noget du har læst eller set i undervisningen, i avisen, på nettet, i fjernsynet el. lign., som du inddrager. Du vil ofte blive bedt om at gå i dybden med en del af det udleverede materiale. Det betyder ikke, at du skal foretage en fuldstændig analyse af materialet, men at du skal kunne uddrage en eller flere vigtige analytiske pointer, som du kan koble til dine abstrakte overvejelser om emnet og anvende som eksempler.

Kendetegnende for den gode reflekterende artikel er, at den er drevet af en personlig stemme, som er opmærksom på at få læseren til at tænke med. Man vil derfor sige at den reflekterende artikel er dialogisk, og at refleksionerne åbner emnet og viser, hvordan du gennem din tanke- og skriveproces bliver gradvist klogere på dit emne sammen med læseren.
Typiske skrivehandlinger: Undersøge, overveje, give konkrete eksempler, reflektere, metareflektere, filosofere.
Delvist beslægtede genrer: Essays, new journalism, blogs, litterære dagbøger, filosofiske skrifter.




Vejledning

Dette opgavesæt indeholder fem opgaver med tilhørende tekster.

Teksterne til de enkelte opgaver
Du finder frem til teksten eller teksterne til de enkelte opgaver ved at klikke på linket.

Du skal besvare én af opgaverne 
Brug opgavens titel som overskrift for din besvarelse.

Kildeoplysninger 
Oplysninger om kilderne til de enkelte tekster findes i teksternes manchetter på opgavesiderne.

Henvisninger til video- og lydklip 
Du kan henvise til dele af video- og lydklip f.eks. ved at angive afspillerens minut- og sekundtal for henholdsvis starten og afslutningen af den del af en tekst, du benytter. Du kan også bruge screenshots i din artikel.




Dansk A

Onsdag den 14. august 2024

Kl. 9.00-14.00